Review Anime : Kuragehime (Princess Jellyfish)


Sudah habis menonton anime ni 2 hari lepas, rasa malas nak buat review. Tapi hari ni kena rajin sikit. Haha. Anime ni aku dah muat turun lama dah, tapi tak berkesempatan nak tonton. Jom kita baca info mengenai anime Kuragehime.


Kuragehime (Princess Jellyfish)
Genre : Komedi, Romantik
Tema : Crossdressing, otaku
Episod : 11 episod
Tarikh Tayangan di Jepun : 14 Okt 2010 - 30 Dis 2010


Sinopsis
Amamizukan adalah sebuah apartment di mana lelaki dilarang sama sekali masuk ke dalamnya.  Yang uniknya, apartment ini didiami oleh wanita yang "otaku" dan "nerd". Kurashita Tsukimi, seorang ilustrator yang obses dengan obor-obor telah 3 bulan tinggal di apartment tersebut. Kehidupannya mulai berubah setelah berkenalan dengan seorang wanita yang sangat cantik. Wanita tersebut bermalam di apartment tersebut pada malam mereka berkenalan. Malangnya, wanita cantik tersebut adalah lelaki!


Review
Walaupun di rating sebagai Excellent dalam Anime News Network, bagi aku anime ni masih banyak kekurangannya. Jalan ceritanya memang mudah difahami dan sangat simple. Sesuai untuk semua peringkat umur. Anime yang sangat-sangat clean. Cuma, 11 episod yang ditayangkan seperti tidak mencukupi. Banyak persoalan dalam anime ini tidak terjawab. Aku pun ternganga, kenapa cerita ini tergantung di akhir cerita? Tak macam habis pun? Harap-harap semua persoalan tersebut akan terjawab kalau ada musim kedua.

Suka dengan "chemistry" antara semua watak. Bagaimana seorang perempuan yang "nerd" (Tsukimi) berkawan dengan seorang lelaki yang suka berpakaian seperti wanita (Kuronosuke). Abang tiri Kuronosuke, Shuu yang tegas, serius, pentingkan kerja terpikat dengan Tsukimi? Gabungan watak-watak memang sangat menjadi dan boleh dikatakan tak sabar nak tahu kisah mereka bertiga dalam setiap episod. (Kecuali beberapa watak yang aku rasakan amat annoying, tak suka sangat)

Rating untuk anime ini, 3.5 bintang. 

Trivia
Manga Kuragehime memenangi Kodansha Manga Award bagi kategori Manga Shojo Terbaik.

Soundtrack
1. Koko Dake no Hanashi - Chatmonchy (OP)
2. Kimi no Kirei ni Kizuiteokure - Sambomaster (ED)


Lagu ending anime ini. Sangat best!
Sesuai untuk ditujukan kepada wanita yang tersayang. Lirik memang bermakna
Kimi no Kirei ni Kizuiteokure - Sambomaster

Every girl grows up into a beautiful princess. Zutto!

2 doa buatku makin comel:

Dzarief Zuhdi said...

ala.. tak layan sangat shojo anime nie.. ermm.. best ker??

Halusinasi said...

best! tapi ceritanya tergantung...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...