Kau Laksana Bulan. Aku Pula Umpama??

Kau Laksana Bulan

Aku yang sungguh out dated. Noob~ Baru nak tonton drama Kau Laksana Bulan kat TV2. Yang aku tengok ni pun siaran ulangan. Yang bestnya drama ni, ianya diadaptasi dari novel yang bertajuk sama, Kau Laksana Bulan oleh Aina Amir. Walawei, aku suka jalan ceritanya. Tak ada langsung unsur korporat, cliche' atau yang memberatkan. Watak utamanya, Ayu Raudhah pun bertudung. Cute sangat2. Suka~

Drama ni hanya ada 13 episod. Drama ini mengetengahkan Ayu Raudhah sebagai watak utama di samping aktor Zulhuzaimy, Fizo Omar, Ashraff Muslim, Bienda, Dian P. Ramlee dan Fathil Dani.

SINOPSIS DRAMA KAU LAKSANA BULAN (budiey.com)
Kisahnya bermula pada babak Adrianna Johan (lakonan Ayu Raudhah), gadis yang dilahirkan dalam sebuah keluarga sederhana. Dia telah memilih untuk berhenti kerja dan menumpukan perhatian dalam bidang penulisan sambil melanjutkan pelajaran untuk mengikuti program sarjana di Universiti Putra Malaysia.

Walaupun ayahnya sentiasa memberi sokongan, ibu Adrianna, Salmah (lakonan Dian P. Ramlee) tidak pernah merasakan bahawa kerjaya anaknya sebagai seorang novelis sesuatu yang boleh dibanggakan. Baginya, lebih elok sekiranya Adrianna bekerja seperti graduan lain dan beri perhatian untuk mencari jodoh. Rungutan demi rungutan daripada ibunya itu meresahkan hidup Adrianna namun dia cuba memahami ibunya yang kebetulan tidak berpelajaran dan merupakan seorang suri rumah yang lebih suka bergosip dengan jiran-jirannya. Adrianna tidak senang dengan tabiat buruk ibunya dan dia juga sentiasa rimas dengan kerenah jiran-jiran tetangga yang suka jaga tepi kainnya.

Dalam bidang kerjayanya pula, Adrianna yang menggunakan nama samaran ‘Jenna Johan’, merupakan seorang novelis ‘Romance Thriller’ yang sedang mengukir nama dalam pesada dunia penulisan. Semasa memulakan program sarjananya, Adrianna sedang sibuk menulis manuskrip untuk novel ketiga yang berjudul ‘Penantian di Hujung Kabus’.

Kau Laksana Bulan

Dalam kesibukan mencari perwatakan yang sesuai untuk manuskripnya itulah Adrianna terserempak dengan Firas Ali (lakonan Zulhuzaimy)di dalam tren komuter Nilai-KL. Dengan tidak sengaja, Adrianna terduduk di atas riba Firas semasa cuba mendapatkan tempat di suatu pagi, semasa menaiki tren komuter itu. Mereka bertemu lagi beberapa kali selepas itu dan pertemuan itu telah mendorong Adrianna untuk melakarkan watak Firas ke dalam manuskrip novelnya.

Kau Laksana Bulan

Adrianna juga pernah suatu ketika dahulu bercinta dengan Syafik (lakonan Fizo Omar), seorang lelaki yang sebaya dengannya, sejak zaman persekolahan lagi. Malangnya, pertalian mereka terputus ketika mereka sama-sama sedang melanjutkan pelajaran di menara gading. Namun Syafik telah muncul kembali dalam hidup Adrianna dengan tiba-tiba sahaja. Kemunculan Syafik itu menggembirakan Salmah, ibu Adrianna yang terlalu suka kepada Syafik dan mengharapkan sangat agar Adrianna memilih Syafik sebagai bakal suaminya sebaliknya kemunculan Syafik telah menimbulkan kekeliruan dalam hidup Adrianna.

Kau Laksana Bulan

Dalam begitu, Adrianna tetap keliru bila Firas berulang kali meminta agar pertalian mereka dirapatkan lagi bukan sekadar kawan biasa tetapi sebagai kekasih. Adrianna tidak mampu melakukannya kerana dia masih terikat dengan bayangan Razif, seorang lelaki yang pernah wujud dalam hidupnya selepas Syafik.

Razif (lakonan Ashraf Muslim) merupakan seorang lelaki yang romantis dan puitis dan Adrianna yang mengenalinya melalui Internet, telah jatuh hati dengannya. Malang buat Adrianna, pertalian percintaan mereka terputus kerana Razif telah meninggal dunia. Malang juga buat Adrianna, kerana kematian Razif telah menutup ruang-ruang di hati untuk jatuh hati dengan lelaki lain.

Keadaan ini merumitkan lagi hidup Adrianna, bila dengan tiba-tiba muncul pula Eizlan yang terlalu mengingatkan Adrianna kepada Razif. Eizlan juga merupakan seorang peminat novelnya yang suka menghantar mesej-mesej puitis dan romantis yang seringkali menggugatkan perasaan ‘wanita’ Adrianna.

Perjalanan cerita di teruskan bila pada suatu ketika nanti, Adrianna dan Firas terpaksa berpisah kerana Firas tidak mempercayai kepada kejujuran Adrianna. Bila berpisah dengan Firas, Adrianna kecewa dan berasa hampa. Tetapi keadaan terus menekannya dan kerana itu, Adrianna telah bersetuju untuk menerima Syafik sebagai bakal suaminya. Malangnya, perancangan itu tidak kesampaian dengan perbuatan Syafik yang dianggapkan sebagai tidak serius.

Ketika itulah, Adrianna mula memberi perhatian kepada Eizlan. Kerana layanan Adrianna, Eizlan mula menaruh harapan untuk berkasih dengan Adrianna. Tiba-tiba, Adrianna sekali lagi terserempak dengan Firas yang sudah lama hilang dalam hidupnya. Kemunculan Firas kali ini telah mewujudkan perasaan cintanya yang sudah tidak berbelah-bahagi lagi. Mereka memilih untuk mendirikan rumah tangga.

Kau Laksana Bulan

Walaupun itu merupakan perancangan Adrianna, hidupnya menjadi kucar-kacir bila Razif (yang pernah dikatakan meninggal dunia) muncul semula. Dalam begitu, Eizlan terus mengganggu hidupnya. Ke mana sahaja Adrianna pergi, Eizlan menunggunya. Perbuatan Eizlan membuatkan Adrianna menjadi tidak tentu arah.

Pelbagai kejadian kini berlaku membuatkan hidupnya tercabar, penuh suspens dan sentiasa cemas. Begitu juga dengan kehadiran Razif yang telah memporak-purandakan rumah tangga Adrianna bersama Firas. Lalu bagaimanakah kesudahannya? Adakah cinta sejati untuk Adrianna muncul? Saksikan Kau Laksana Bulan di TV2.

Kau Laksana Bulan

NOVEL KAU LAKSANA BULAN

Kau Laksana Bulan akan membawa anda bersama-sama Adrianna mengembara ke dunia karya dan alam cintanya!

Dunia penulisan yang diterokai, merenyahkan perjalanan hidupnya. Terlalu banyak 'kejadian' yang membebankan semangat untuk teruskan kerjaya.

Pun begitu, dunia percintaannya tidak mudah seperti diharapkan. Ibunya mahu melihat Adrianna berkahwin cepat, namun harapan dan impian tidak pernah terjadi sepertimana yang direncanakan. Walaupun sudah ada kriteria yang disusun rapi dalam hal memilih calon, malang baginya kerana sering terperangkap dalam bayangan yang dicipta.

Syafik merupakan cinta pertama, namun terputus buat seketika. Kini lelaki itu kembali mengetuk pintu hatinya. Sementara Razif pula, cinta kedua yang meninggalkan kesan perit dan sakit hinggakan hidupnya terumbang-ambing, kecewa, seterusnya menutup ruang-ruang di hati untuk bercinta lagi. Firas, pemuda yang berbeza karakter daripada kriteria yang ada. Dalam begitu, lelaki itu mampu mengganggu konsentrasinya. Akhir sekali, masih ada Eizlan yang muncul secara misteri, dan mula menghantui hidupnya!

"Kau laksana bulan yang menyinari hidupku... dan akulah punggukmu yang sanggup menanti sang bulan tersenyum di langit"

Kau Laksana Bulan pastinya merupakan novel yang mendebarkan dan akan membuat anda mahu terus membaca untuk mencari jawapan kepada teka teki dalam perjalanan cerita! Kau Laksana Bulan dijadikan siri drama dan novel itu telah diulangcetak sebanyak lima belas kali sejak ia diterbitkan dua tahun lalu.

P/S : Kalaulah novel Ramlee Awang Mursyid pun diadaptasi ke drama jugak, mesti hebat kan!
P/S : Cerita ni ada berkait rapat dengan dunia aku. Terasa yang aku adalah watak Adrianna. Ngee~
P/S : Nama panggilan Adrianna adalah Ana. Wow, nama panggilan aku tu!
P/S : Nak ada bf macam Fizo gak. Segak sungguh..Kih kih kih...^^

11 doa buatku makin comel:

Muhd Fadil said...

psstt.. nak pecah rasia skit..
novelis Aina Emir is my faveret tau. hehehe

Halusinasi said...

hehe...nk gtau jugak...dia tu pun feveret novelis sy gak^^

fyna said...

mcm best tp fyna xsuka tengok drama pulak =.=

Halusinasi said...

best tau...sebab diadaptasi betul2 ikut novel...^^

Muhd Fadil said...

pecah rasia lagi.. err.. Aina Emir ialah pompuan. percayalah.

Fahmi Mahat said...

wow.~
hehe. Ana(?)

regards
Fahmimahat

Halusinasi said...

muhd fadil : ye...tahu sgt2 tu..

Fahmi Mahat : yup2..pelik ke?

kaizen said...

suke gler kalo semangat hutan@tombiruo tu di filemkn...ade 3 novel so 3 filem la kn??

Halusinasi said...

tula...yg suka tu kalau cerita tentnag Laksamana Sunan tu difilemkan..tentu hebat kan?

kaizen said...

yg tu x bace lg....

Halusinasi said...

yg tu 4 novel tau...sy tak baca novel yg last tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...