Tips Untuk Pengguna Contact Lens

Waaaa, nak menangislah. Lens sudah koyak. Perlu beli yang baru. Melayang lagi duit ni. semuanya akibat tak menjaga lens ni dengan rapi. 


Nampak lens kat kanan tu? 


Ni imej yang telah dizoom. Huhu, dah koyak.

Walaupun lens sudah rosak dan koyak, takkan membuatkan aku berhenti memakai lens. Ramai orang takut nak pakai contact lens sebab mereka fikir mereka akan buta akibat memakai contact lens. Buat apa kita nak takut kalau kita pakai dengan cara yang betul? Betul tak?
 
Tepat sekali!               Salah
  1. Kita selalu tak tahu yang mana satu atas, yang mana satu bawah? Akibat memakai contact lens terbalik.. erm sebenarnya tak ada effect sangat tapi kalau kita perasan, ilusi yang kita nampak macam lain macam sedikit (susah nak cakap). Akhirnya kita akan pening kepala. Pastikan lens yang kita pakai itu berbentu U masa letak dekat hujung jari. Kalau ade kelepet-kelepet tu maksudnya tak betul lah posisi kanta kita.
  2. Sebelum memakai lens, CUCI TANGAN. Tapi jangan cuci tangan siap dengan sabun wangi 44 kali. Tak perlu nak sabun wangi wangi. Pewangi pada sabun itu adabahan kimia, tak bagus untuk mata.
  3. Pakai lens pada mata yang sama. Contohnya lens A pakai dekat mata kiri, lens B dekat mata kanan. 3 bulan sahaja ganti lens lain ok?
  4. Lenses hendaklah disimpan di bekas khas. 
  5. Kadang-kadang, kita jenis jarang pakai contact lens. Pakai ikut mood je (akulah tu). Tapi, penjagaan contact lens tak boleh ikut mood. Kena sentiasa bersihkan rendaman air MPS(Multi-purpose solution) setiap minggu. Make sure bekas penyimpan lens pon sentiasa dibersihkan supaya bakteria tak berkampung dekat situ.
  6. Kuku yang panjang adalah berisiko tinggi bakteria menghidup. Jadi pastikan kuku bersih, pakai/ lepaskan lens dengan hujung jari, bukan dengan kuku ye kawan-kawan.
  7. Don’t share your contact lenses with anyone, ever! Sharing lenses can spread microorganisms and infections. Takot!



AMARAN!
# Kalau nak pergi hutan belantara pun nak pakai contact lens kau buang tebiat ke apa?
# Kalau nak pergi memasak di dapur buat apa nak pakai contact lens? Nanti lens cair sebab kalah dengan bahang panas. Beranikah anda?
# Bila mula pasang lens, mata terus terasa pedih dan tak selesa, cepat cepat keluarkan! Jangan biarkan sampai mata merah-merah berair pula. Tanggalkan lens, cuci semula untuk hilangkan kotoran degil. Bila dah cuci, pakai lagi. Barulah selesa sedikit. 
# Bila lens tiba-tiba terjatuh dari mata, jangan kutip balik, terus letak dekat mata. Cuci dulu! Cuci dengan MPS!
# If you experience eye redness, eye pain, or develop other unusual symptoms, see doctor immediately! 

P/S : Akan beli lens warna Kelabu lepas ni. Macam model ni pakai. Cantik!

6 doa buatku makin comel:

PeNgEmiS dUniA said...

suke pakai ye ? kite pakai pon sbb terpakse je , rabun -_-

Halusinasi said...

nak kata suka pakai pun tak jugak. agak leceh sikit. cuma kalau untuk jalan2 baru pakai lens. Kalau tak, pakai spek je...

KNS said...

kte slalu keliru dpn dan blkg contct lens T_T uuu

Halusinasi said...

samalah...sbb tu sgp pakai yg berwarna. senang nk detect yg mana 1 depan atau belakang...

Si Merahati said...

Pakai masa bawak motor n jalan jauh je. Leceh nak pakai spek, mata nak kena alert masa bawak motor. Hu³

Halusinasi said...

wah, merahati dah pakai lens^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...