Mira Dikhianati Cintanya. Fairuz Dilemma Antara Dua. Suzy Yang Dambakan Cinta. PART III

#Klik di sini, untuk baca PART I dan PART II.

“Dammit!”

Fairuz membaling buku ke arah dinding. Fikirannya kusut memikirkan hal Suzy. Dia teringat akan peristiwa di klinik pagi tadi.

“Tahniah, isteri encik mengandung”

“Terima kasih. Dah berapa lama dia mengandung?”. Muka Fairuz kelat.

“Dah dua bulan. Dia muntah tadi sebab morning sickness. Badan isteri encik masih lemah, jadi dia akan direhatkan sebentar ye”

“Owh, begitu rupanya.  Kandungannya macam mana?”

“Kandungannya tak ada masalah. Encik jangan risau ye.  2-3 bulan ni memang dia akan selalu muntah-muntah.  Nanti saya akan berikan ubatkan supaya dia akan lega sedikit.”

Fairuz menatap wajah pucat Suzy.

“Kenapalah kau mengandung, Suzy? Kau dah musnahkan segala impian aku. Harapan aku untuk bersama Mira sudah tiada lagi. Kenapa kau tak mahu gugurkan kandungan itu? Kau sungguh degil!”bisik hati Fairuz.

Mahu sahaja dia menghentak perut Suzy supaya kandungan tersebut gugur. Biar padan muka Suzy. Dia tetap tak mahu berkahwin dengan Suzy. Dia hanya mahukan Mira. Hanya Mira untuknya. Hanya Mira yang menjadi permaisuri di mahligai dia. Tiada yang lain. Namun, Suzy hadir menghancurkan segalanya.

“Aku tak mahu jumpa Suzy lagi selepas ni. Takkan jumpa dia lagi dah.”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Fairuz keluar ke taman. Daripada berfikir tentang Suzy, lebih baik dia meghirup udara segar di taman. Dapat juga melihat pemandangan indah. Tak perlulah nak kusutkan fikiran mengenai Suzy dan kandungannya. Malas nak memikirkan semuanya.

Tiba-tiba, dia terlihat kelibat Mira di hadapannya. Lemah longlai, tak bermaya. Mira nampak kurus. Pipinya yang gebu kian cengkung. Rambutnya sedikit kusut. Badannya juga susut. Namun, masih lagi cantik di mata Fairuz.

“Mira?”

“Abang? Akhirnya, Abang datang juga.” Senyuman pucat dilemparkan kepada Fairuz.

“Tunggu? Err, Sayang, apa telah Sayang buat sampai jadi macam ini?” Dibelainya rambut panjang Mira. Rasa kesal menyelubungi diri Fairuz.

“Saya tunggu Abang. Saya selalu tunggu Abang di sini.”

“Mira?”. Pandangan Mira menakutkannya. Mata bengkak Mira terlalu menakutkannya.

“Saya perlu belajar memasak untuk Abang.  Menyokong Abang tak kira apa pun.  Saya perlu banyak berlatih lagi. Saya perlu sentiasa di sisi Abang supaya Abang tak kesunyian lagi. Saya nak jadi teman wanita Abang yang takkan memalukan Abang lagi.”

“Mira? Jangan takutkan Abang  lagi, Sayang”

“Hanya untuk Abang. Segalanya untuk Abang. Hehe”

“Mira!” Fairuz menggoncangkan badan Mira. Terkejut dengan kata-kata Mira. Mira tidak pernah begini.

“Saya hanya nak jadi yang terbaik untuk Abang. Saya nak jadi yang berguna untuk Abang.”

“Jangan begini , Mira. Apa yang telah terjadi kat Sayang ni?”

“Saya hanya nak bersama dengan Abang sahaja. Saya percayakan Abang.”

“Please, stop it!”

“Sebab, saya kan teman wanita Abang. Saya nak sempurna di mata Abang. Haha”

“Mira, sudahlah Sayang. Hentikanlah semua ini.” Fairuz memegang tangan Mira sambil mengucupnya. Dadanya menahan sebak.

“Saya cintakan Abang Fairuz seorang sahaja. Saya benar-benar cintakan Abang seorang sahaja.”

“Kenapa Mira mahukan Abang? Kenapa Sayang? Abang… Abang tak pernah tahu. Abang minta maaf, Sayang. Mira, Abang sebenarnya…..” Fairuz tak dapat meluahkan kata-kata lagi. Sebak yang ditahan, dilepaskan jua. Air matanya mengalir.

“Jangan risau. Mira sayangkan Abang. Mira percayakan Abang”.

Fairuz memeluk Mira. Diciumnya ubun-ubun rambut Mira. Dia terlalu rindukan Mira. Wajah Mira ditatapnya. Mira menyeka air mata Fairuz. Dia memberikan senyuman yang dirindui Fairuz selama ini.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Suzy membelai perutnya. Seronok tak terkira mengenangkan peristiwa pagi tadi. Doktor mengucapkan tahniah kepadanya dan berkata suaminya menunggu di luar bilik pesakit. Bertambah gembira apabila melihat Fairuz yang menunggunya. Ingin sahaja dia ulangi kenangan indah itu.

Suzy menelefon Fairuz.

“Hye awak. Jom kita dinner. Tempat macam biasa tau.”

“Saya tak boleh datang sekarang!”. Mira di sebelahnya bingung melihat keadaan Fairuz.

“Why not? Awak tak faham apa-apa pun kan? Saya nak kita makan bersama”

“Saya kata, tak boleh, tak bolehlah. Awak faham tak!”

“Awak risau sebab saya tak cantik ke?”

“That’s not it”

“Then, why?”

“Sebab saya ada kerja yang perlu saya siapkan. Saya tak boleh tinggalkan macam tu sahaja.”

“Lie! You lie! Fairuz, awak jumpa siapa ni?”

“Saya tak jumpa sesiapa pun”

“Berani awak tipu saya”

“Tak tipu pun. Saya dah banyak masalah ini. Awak yang tak faham”

“That’s why I’m telling you to explain. Awak ada kat mana ni? I’m begging you, kita jumpa ye? Awak memang tak faham apa-apa pun kan? Inside me is your baby”

“Mira tak pernah cakap macam itu pun”

“Apa? Kenapa tiba-tiba sebut tentang Mira ni? Fairuz…Hey, don’t tell me…Mira is with you now? Fairuz?”

“Kenapalah awak mengandung, Suzy? Kenapa awak cakap pada semua orang tiba-tiba? Why you told me so suddenly? Saya tak tahu nak buat apa-apa pun.”

“Fairuz, tunggu sekejap”

“Sudahlah!”. Fairuz meletak telefon.

Beep…beep…beep.

Suzy marah, meraung kerana mendengar Fairuz menyebut nama Mira sebentar tadi. Mira lagi? Dia harus ke rumah sewa Fairuz dengan segera. 

Bersambung...

1 doa buatku makin comel:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...